Sociaal Planbureau Groningen onderzoekt of de aanpak van Kansen voor Kinderen werkt. Vermindert het programma armoede bij de gezinnen? En draagt de aanpak bij aan het verbeteren van hun toekomstperspectief?
Dit samen leren doen we met alle betrokken partners, zowel regionaal als lokaal. Zo vormen we een lerend netwerk. Doordat het programma een grote groep gezinnen bereikt, kun je zien waar het systeem in de weg zit. En daar wat aan doen.
Vormen van evaluatie
Sociaal Planbureau Groningen evalueert de aanpak van Kansen voor kinderen door een combinatie van monitoring en kwalitatief onderzoek. De evaluatie vindt plaats op drie niveaus:
- Gezinsniveau
Activiteiten in en rond het gezin; - Projectniveau
activiteiten die indirect met het gezin te maken hebben (zoals de samenwerking tussen partners en lokale projectleiding); - Programmaniveau
Activiteiten die betrekking hebben op het gehele programma (zoals programmaorganisatie en monitoring).
In lerend evalueren ligt de nadruk op samenwerking en uitwisseling van kennis en ervaring. We gebruiken hiervoor drie vormen van evaluatie:
- Ontwikkelingsevaluatie
Richt zich op de randvoorwaarden voor succesvolle implementatie van het programma.
Wat is nodig voor een effectieve aanpak van Kansen voor Kinderen? - Procesevaluatie
Richt zich op de effectiviteit van de (dagelijkse) uitvoering en de dienstverlening binnen het programma. Hoe wordt Kansen voor Kinderen uitgevoerd? Wat gaat goed? En wat kan beter? - Effectevaluatie
Richt zich op de behaalde resultaten en effecten van het programma. Welke effecten behaalt Kansen voor Kinderen?
Hoe ziet het samen leren eruit?
De verschillende evaluaties voor het onderzoek worden uitgevoerd door een combinatie van dataverzameling en bijeenkomsten.
De buddy’s verzamelen ervaringen en data uit de dagelijkse praktijk bij de gezinnen. Hieruit kunnen we de voortgang in de gezinnen meten en zien of de aanpak werkt. De dataverwerking ligt bij Sociaal Planbureau Groningen.
Daarnaast organiseert Sociaal Planbureau Groningen bijeenkomsten om samen te leren. Per jaar gaat dit om één lokale sessie per gemeente en twee regionale sessies. Hier komen projectleiders, buddy’s, leden van het doorbraakteam en andere betrokkenen partners. Op de bijeenkomsten worden kennis en ervaringen uitgewisseld.
Meer weten?
Onderzoeker Erik Meij van Sociaal Planbureau Groningen voert het onderzoek uit. Neem contact op voor meer informatie:
Erik Meij
e.meij@sociaalplanbureaugroningen.nl
06 13581471